zasady zwrotu zakupow internetowych

Zakupy w sieci są coraz popularniejsze. Korzystają nich zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne. Jednak zakupy na odległość nie zawsze są tymi trafionymi. Produkty i towary oferowane przez e-sklepy na zdjęciach zawsze wyglądają ładnie i kusząco. Często to się zmienia po otwarciu paczki od kuriera. Kupując ubrania przez Internet, należy liczyć się też z tym, że rozmiar nie zawsze będzie dobry, a odzież może wyglądać inaczej niż na modelce. Klienci niezadowoleni z zakupów w sieci, mogą odłożyć na półkę otrzymany towar lub go zwrócić. Sklepy internetowe ma obowiązek przyjęcia takiego zwrotu oraz oddania pieniędzy. Zobacz, jakie są zasady zwrotu towarów zakupionych przez Internet.

Umowa sprzedaży na odległość

Kupując przez Internet, zawiera się umowę sprzedaży na odległość. Dotyczy ona zarówno zakupów w sieci, jak i tych dokonanych przez telefon. W każdym z tych przypadków przepisy dotyczące zwrotu są takie same.  Prawo od odstąpienia od umowy przysługuje każdemu konsumentowi.

Do ilu dni można odesłać towar kupiony przez Internet?

Zgodnie z przepisami odstąpić od umowy sprzedaży na odległość można do 14 dni kalendarzowych, liczonych od czasu otrzymania przesyłki lub od momentu zawarcie umowy (w przypadku zakupu usług, np. szkoleniowych). Klient sklepu internetowego powinien być w jasny i klarowny sposób powiadomiony o tym, że przysługuje mu takie prawo. Informacje te powinien otrzymać w momencie wyrażenie woli zawarcia umowy sprzedaży na odległość. Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni tego obowiązku, termin odstąpienia od umowy wydłuża się do 12 miesięcy.

Jak zwrócić towar kupiony przez Internet?

Aby zwrócić towar zakupiony w sieci, należy wypełnić formularz odstąpienia od umowy. Jego wzór wraz z towarem powinien dostarczyć przedsiębiorca. Jeśli tego nie zrobi, można skorzystać z innego dokumentu, np. znalezionego w sieci.

jak zwrocic zakupy internetowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta rekomenduje, aby w przypadku zwrotu zakupów internetowych powiadomić sprzedającego o odstąpieniu od umowy drogą mailową lub telefoniczną, a następnie odesłać otrzymany produkt. Po otrzymaniu przesyłki sprzedający ma 14 dni na zwrot kosztów zakupu oraz opłat związanych z przesyłką.

Kto płaci za przesyłkę przy zwrocie zakupów internetowych?

Zwrot kosztów przesyłki za odsyłany towar jest często kością niezgody pomiędzy sprzedającymi a kupującymi w sieci. Zgodnie z ustawą regulującą handel internetowy e-przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu kosztu produktu oraz kosztu jego dostarczenia. Jako koszty dostarczenie rozumie się wysyłkę towaru ze sklepu do klienta. Zwrot towaru następuje na koszt klienta, jednak zgodnie z ustawą sprzedający musi mu zwrócić równowartość najtańszego sposobu dostawy, obowiązującego w sklepie internetowym. W praktyce oznacza to, że jeśli konsument wybrał dostawę kurierem, a sklep oferuje również wysyłkę poczta, to zwrot kosztów odesłania towaru będzie wynosił tyle, ile kosztuje list lub paczka pocztowa.

zwrot towaru kupionego przez internet

Kiedy można zwrócić towar zakupiony przez Internet?

Do 14 dni od otrzymania przesyłki towar można zwrócić bez podawania przyczyny zerwania umowy o sprzedaży na odległość. Zwrotowi podlegają towary zakupione w regularnej cenie oraz te znajdujące się na promocji czy wyprzedaży. Prawo to przysługuje również w przypadku zakupu towaru w sklepie internetowym i jego odbiorze w placówce stacjonarnej. Warto jednak pamiętać, że niekiedy konsumenci zrzekają się prawa do odstąpienia od umowy na odległość. Dzieje się tak np. wtedy, gdy dokonujemy spersonalizowanych zakupów, np. zamawiamy sukienkę szytą na miarę lub w przypadku gdy zakupione produkty mają krótki termin przydatności, np. żywność. Zwrotowi nie podlegają też nagrania dźwiękowe i wizualne oraz programy komputerowe, które zostały otwarte po dostarczeniu (chodzi np. o otwarcie zafoliowanej płyty).

Chociaż ustawa regulująca zakupy internetowa obowiązuje już od kilku lat, to nadal nie wszyscy znają jej zapisy. Nie wiedza dotyczy zarówno sprzedających, jak i kupujących. Internetowi sprzedawcy często bazując na nie do informowaniu klientów, próbują wymusić na nich zwrot towaru na swój koszt czy też nie chcą przyjąć zwrotu produktów, które były na wyprzedaży. W takich przypadkach najlepiej zgłosić sytuację do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here