Każdy dobry sprzedawca miał do czynienia z badaniem potrzeb klienta i wie jak istotne jest poświęcenie tych kilku dodatkowych minut. Dzięki tej prostej operacji nie tylko lepiej pozna się motywy klienta, które decydują o zakupie produktu, ale przede wszystkim da to możliwość dostosowania strategii sprzedaży. Jest to istotne, jeżeli chce się być efektywniejszym sprzedawcą oraz lepiej przygotować prezentacje handlową. Ważne w badaniu potrzeb klienta jest dostosowanie przekazu do jego potrzeb. Wielu sprzedawców zapomina, że odbiorcę nie interesuje, czym jest dany produkt lecz, do czego może go wykorzystać. W prezentacji warto więc zadbać, by na podstawie wcześniejszej analizy wyodrębnić te cechy produkty, które interesują klienta. Powinno się unikać mówienia o specyfikacji proponowanej rzeczy lub usługi, ponieważ to w żadnym wypadku nikogo nie przekona. Dodatkowo na podstawie analizy potrzeb klienta trzeba wyciągnąć najważniejsze motywatory, które kierują klientem. Zazwyczaj jest to żąda zysku, ale też strach przed stratą. Dobry sprzedawca powinien przed klientem tak przedstawić produkt, by uznał on, że jest niezbędny do życia a jego brak będzie ogromną stratą. Co więcej, zakup najczęściej jest wynikiem emocji, które użyte w odpowiednim czasie mogą naprawdę dużo zdziałać. Warto odnosić się do dobra rodziny czy też innych ważnych dla odbiorcy rzeczy. Każdy sprzedawca powinien też dbać o swoją wiarygodność, jest ona kluczem, który pozwoli się pozbyć sceptycznego podejścia do prezentowanego produktu. Badanie potrzeb klienta jest ważnym aspektem skutecznej sprzedaży, pozwala na dostosowanie prezentacji handlowej oraz odwołanie się do uczuć odbiorcy. Korzystając z analizy potrzeb można w łatwy sposób podnieść sprzedaż oraz zwiększyć grono zadowolonych klientów.