Fakturowy zawrót głowy

Nasze prawo jest skomplikowane. Właściwie to każde prawo na swój sposób takie jest. Jednak to my Polacy wyjątkowo nienawidzimy urzędów skarbowych, które to nawet nie z naszej winy potrafią nałożyć na nas karę.

Przedsiębiorca musi wiedzieć wszystko, bo znam przypadki, że urzędnik US błędnie poinformował właściciela firmy, a później nałożona została kara za błędne czynności. Dla każdej osoby prowadzącej firmę, znane jest wystawianie faktur. Są miejsca, w których fakturę otrzymujemy zawsze. Ale jako człowiek ciekawski wiem, że w wielu przypadkach sprzedawca nie pyta o to, czy chcemy fakturę i wydaje zwyczajnie paragon. Sytuacja taka ma miejsce między innymi przy usługach taxi. W przedstawionej sytuacji kierowca wydaje paragon. Kiedy klient sobie tego życzy, wtedy wystawiana jest faktura na żądanie.

Podstawą faktury na żądanie nabywcy jest paragon z kasy fiskalnej. Na jego podstawie wpisywana jest kwota, jaką klient zapłacił za kurs. Analogiczna sytuacja zdarza się w marketach. Choć z założenia są to sklepy detaliczne, to zdarza się, że niewielkie firmy nabywają tam produkty. Wystawianie faktury tylko na żądanie nabywców odbywa się także w takim przypadku. W końcu sprzedawca nie ma obowiązku wiedzieć, który klient prowadzi działalność, a nie posiada bardzo dużą rodzinę albo szykuje się do pokaźnej imprezy. W obu przypadkach faktura nie jest wystawiana od razu przy kasie. Jest to poniekąd kwestia wygody, ale i bezpieczeństwa.

Kasjer lub kierowca najczęściej nie ma obowiązku dokładnie wiedzieć jak wypełnić druk, lub nie ma programu do przygotowania takiego dokumentu. W przypadku marketów odbywa się to zwykle w okienku informacji za okazaniem paragonu fiskalnego. W firmach taksówkarskich natomiast najczęściej faktura zostaje wysyłana do klienta. Spotkałem się z sytuacją, w której kierowca poprosił o dane do wystawienia faktury, oraz telefon i adres e-mail. Zakładam, że jako osoba, które nie była właścicielem ani księgowym korporacji, po prostu się tym nie zajmował. Przekazał potrzebne dane kompetentnej osobie a to zapewniło wyższą jakość usługi. Jeśli nie mamy pewności, zawsze warto pytać o możliwość wystawienia faktury.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here