Skrzynia dwusprzęgłowa

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów już od lat plasują się w ścisłej czołówce najlepszych przekładni samochodowych, skutecznie wypierając z rynku standardowe skrzynie automatyczne. Ich przewagą nad innymi tego typu rozwiązaniami jest przede wszystkim szybkość działania oraz komfort jazdy autem wyposażonym w takie urządzenie. Sprawdzamy, w czym tkwi fenomen dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

Bezkonkurencyjna

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów z założenia została skonstruowana po to, aby zastąpić na rynku motoryzacyjnym nie tylko standardowe przekładnie automatyczne, ale również skrzynie manualne. Wielu uważa, że przekładnia dwusprzęgłowa łączy najlepsze cechy dwóch wyżej wymienionych. Na pewno zapewnia ona większe przyspieszenie, eliminując jednocześnie wszelkie wibracje i szarpnięcia pojawiające się często podczas zmiany przełożeń w skrzyni manualnej. To w niej również w momencie zmiany biegu następuje zmniejszenie przepływu mocy, które w dużej mierze jest uzależnione od szybkości reakcji kierowcy. Przekładnia dwusprzęgłowa nie ma tego problemu i dodatkowo zwiększa przyspieszenie oraz ogólne osiągi jednostki napędowej.

Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa?

Jak sama nazwa wskazuje, skrzynia dwusprzęgłowa składa się z dwóch sprzęgieł, które pełniąc dwie różne funkcje oraz pracując niezależnie od siebie, w ostatecznym rozrachunku łączą siły, aby jak najbardziej efektywnie zapewnić optymalny przekaz momentu obrotowego. Czas płynnego przełączania sprzęgieł między wałkami kolejnych biegów to najczęściej mniej niż 10 milisekund. Jedno sprzęgło ma za zadanie kontrolować przełożenia nieparzyste oraz bieg wsteczny, natomiast drugie odpowiada za prawidłowe przełożenia parzyste. Obecne skrzynie dwusprzęgłowe, w zależności od producenta, noszą różne nazwy. Najczęściej spotykanym oznaczeniem tego urządzenia jest nazwa DSG, którą można spotkać przede wszystkim w samochodach marki Volkswagen, Seat czy Skoda. U japońskiego producenta Mitsubishi pojawia się oznaczenie Twin Clutch SST, natomiast w koncernie BMW stosuje się przekładnię dwusprzęgłową o nazwie M-DCT. Jednymi z najnowszych skrzyń dwusprzęgłowych na rynku są przekładnie DCT-6 oraz DCT-7, które można spotkać w samochodach marki Kia i Hyundai.

Skrzynia dwusprzęgłowa to przede wszystkim niezwykle szybki czas reakcji i doskonała współpraca sprzęgła z wałkami pośrednimi. Tego rodzaju rozwiązanie zapewnia także znaczną redukcję zużycia paliwa. Przekładnia dwusprzęgłowa automatycznie dopasowuje ustawienia do konkretnej prędkości, zachowując przy tym zużycie paliwa na jak najniższym poziomie. Dodatkowo zmiana przełożeń odbywa się niezwykle płynnie oraz trwa o wiele krócej niż np. w przypadku skrzyni manualnej. Dużym atutem tego urządzenia jest również tryb sekwencyjny, dzięki któremu możliwe jest dostosowanie przełożenia poprzez przesłanie sygnału cyfrowego za pośrednictwem ruchu dźwigni lub łopatek znajdujących się za kierownicą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here