Jeszcze kilka lat temu inteligentne miasta dla wielu z nas wydawały się być bardzo odległą przyszłością. Jednak obecnie, dzięki wciąż to rozwijającym się technologiom, możliwe jest podjęcie realnych działań we wspomnianym kierunku.
To z kolei pozwala na tworzenie tu i teraz tzw. smart cities w wielu różnych miejscach w Polsce. Ich głównym celem jest znaczna poprawa jakości życia mieszkańców. Oczywiście należy pamiętać, że na początku zmiany mogą być niewidoczne, ponieważ najpierw ludzie muszą zauważyć efekty ich wdrożenia.
Na czym polega idea inteligentnych miast?
Jeżeli chodzi o sam termin inteligentnych miast (smart cities), to mamy dostęp do jego wielu definicji. Jednak większość z nich zakłada/utożsamia je z miastem, którego strategia rozwoju w głównej mierze opiera się na kreatywności, elastyczności oraz otwartości na innowacje. To wszystko składa się na umiejętność szybkiego dostosowywania się do wciąż to zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych. Stąd też idea inteligentnych miast zakłada, że takie miasta opierają swoją strategię na zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w takich obszarach jak: środowisko, zarządzenie, gospodarka i mobilność. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań ma przyczyniać się nie tylko do poprawy jakości życia mieszkańców, ale także ma prowadzić do zwiększenia ich udziału w podejmowaniu niejednokrotnie bardzo istotnych decyzji.
Jakie możliwości dają narzędzia technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT)
Tak naprawdę głównym zadaniem nowoczesnych narzędzi ICT jest zbieranie konkretnych danych w zakresie m.in. stanu zasobów oraz problemów miasta. Warto dodać, że uzyskiwane w ten sposób informacje, udostępniane są w czasie rzeczywistym. Szansa ciągłego analizowania zbieranych danych, pozwala na zmiany zarówno w produkcji, jak i konsumpcji. To z kolei umożliwia ograniczenie zużycia zasobów bez konieczności pogarszania standardów życia mieszkańców. Podejmowanie konkretnych działań pozwala na zapewnienie zrównoważonego rozwoju.
Kioski samoobsługowe – jedno z narzędzi pozwalających na stworzenie inteligentnych miast
Jednym z praktyczniejszych narzędzi ICT opartym na nowoczesnych technologiach, które od kilku lat wykorzystywane są w wielu miejscach i dają szerokie możliwości pod względem zastosowania, są kioski samoobsługowe takie jak V-KIOSK. Wspomniane, multimedialne i wielozadaniowe urządzenie, pozwalają na prosty, a co ważniejsze efektywny sposób usprawnienia wielu procesów, począwszy od sprzedaży, a skończywszy np. na rezerwacji. V-KIOSK z powodzeniem może pełnić rolę kasy oraz fakturomatu, dzięki czemu mogą z niego korzystać takie miejsca jak m.in. sklepy wielkopowierzchniowe, budowlane, supermarkety oraz sklepy meblowe.
Tak naprawdę omawiany kiosk samoobsługowy sprawdzi się wszędzie tam, gdzie niezbędna okaże się zautomatyzowana obsługa klienta. W ten sposób pracownik, który dotychczas obsługiwał dany proces, może skupić się na realizacji innych zadań. Z kolei klienci są w stanie unikną zarówno kolejek, jak i straconego czasu, który musieliby poświęcić m.in. na zakup biletu. Dzięki temu, że V-KIOSK jest urządzeniem odpornym na czynniki atmosferyczne, w tym działanie niskich i wysokich temperatur, można go ustawić zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
Nic więc dziwnego, że od kilku lat kioski samoobsługowe takie jak V-KIOSK, można znaleźć w takich miejscach jak np. lotniska, kina, dworce, przystanki autobusowe, sklepy muzyczne, restauracje, czy też stoki narciarskie. Ich intuicyjna obsługa pozwala na sprawne przeprowadzenie klienta przez konkretny proces, tym bardziej że dostarczają wielu praktycznych wskazówek i informacji.