Kierowcy którzy chcą przerobić benzynę na gaz przed umówieniem się z gazownikiem, powinny najpierw poznać zasady działania układów wszystkich generacji. Dzięki nabytej wiedzy zdecydowanie łatwiej będzie dobrać najlepszy system LPG, który optymalnie współpracować będzie z danym silnikiem.

Instalacja gazowa I generacji

Instalacje gazowe pierwszej generacji to najstarszy i jak łatwo się domyśleć, najprostszy typ instalacji LPG dostępny na rynku. Rozwiązanie tego typu cieszy się dużym zainteresowaniem w autach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym (nieposiadającymi sondy lambda i katalizatora). Systemy tego typu znajdują bardzo szerokie zastosowanie przede wszystkim w pojazdach, których konstrukcja sięga lat 70-tych i 80-tych XX wieku. Mowa tutaj między innymi o popularnej Ładzie Samarze, Volkswagenie Golfie, Polonezie, Oplu Kadecie czy Fiacie Uno.

Instalacja gazowa II generacji

Instalacje II generacji także wykorzystują zmienne warunki podciśnieniowe, ale umożliwiają dodatkowo regulację składu mieszanki. Instalacje tego typu przeznaczone są w dużej mierze dla starszej generacji silników, które wyposażone są we wtrysk benzynowy i posiadają sondę lambda. Systemy te bez żadnego większego problemu można montować w autach wyposażonych w katalizator. Instalacje tego typu najlepiej sprawdzą się w pojazdach z jednopunktowym wtryskiem paliwa, które wyprodukowane zostały zwłaszcza w latach 90-tych. Są to najlepszy system LPG w Peugeocie 205, Oplu Astrze F, Volkswagenie Golfie III albo Fiacie Punto.

Instalacja gazowa III generacji

W dzisiejszych czasach instalacje III generacji są zdecydowanie najmniej popularnymi wśród kierowców. Tak naprawdę są one niczym innym jak pośrednim rozwiązaniem pomiędzy generacją II a IV. W instalacjach III generacji mieszalnik zastąpiony został specjalnym dozatorem. Systemy tego typu znalazły zastosowanie przede wszystkim w silnikach, które wyposażone są w wielopunktowe wtryski paliwa i specjalny kolektor dolotowy, który wykonany jest z tworzyw sztucznych. Z uwagi na ryzyko powrotu płonienia, instalacje tego typu nie są obecnie najlepszym wyborem.

Instalacja gazowa IV generacji

Instalacje czwartej generacji są w dzisiejszych czasach najczęściej montowanymi układami zasilania LPG. Popularna instalacja sekwencyjna jest tylko niewiele droższa od swoich poprzedniczek, dlatego też cieszy się tak wielkim zainteresowaniem. Najważniejszą różnicą w odróżnieniu od III generacji jest wykorzystanie tylu wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada dany silnik. Warto wspomnieć również i o tym, że warunkiem dobrego działania instalacji IV generacji jest prawidłowy montaż oraz fachowa regulacja. Do bezawaryjnej pracy systemu wtryskowego wymagane jest także paliwo o najwyższej czystości, dlatego też wszystkie instalacje IV generacji zaopatrzone są w specjalny filtr gazu w fazie lotnej.

Instalacja gazowa V generacji

Instalacje gazowe piątej generacji umożliwiają wtrysk gazu w fazie ciekłej bezpośrednio do kolektora dolotowego albo do komór spalania za pośrednictwem specjalnych wtryskiwaczy benzynowych. Jest to w chwili obecnej najlepszy system LPG, który zapewnia podawanie gazu w najbardziej zbliżony sposób do podawania benzyny. Jest to optymalne rozwiązanie przede wszystkim do silników z wtryskiem bezpośrednim.

www.ridetolive.pl

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPojazdy dla dzieci
Następny artykułKarta przeżycia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here